Maksuton neuvontanumero (9–16 ma–pe) 0800 05044

Autokannan uusiutuminen edistää tehokkaimmin päästöjen vähentämistavoitteita

Suomi on yhdessä muiden EU-maiden kanssa sitoutunut vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä ilmastonmuutoksen vaikutusten vähentämiseksi.Myös ilman laadulle haitallisia päästöjä on tavoitteena vähentää.

EU velvoittaa, että vuonna 2020 liikennesektorilla käytettävästä energiasta 10 prosenttia olisi uusiutuvaa. Suomi on kansallisesti päättänyt korkeammasta 20 %:n tavoitteesta, johon ei nykykehityksellä päästä.

Joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn edistäminen eivät yksin riitä päästövähennystavoitteiden saavuttamiseen, vaan se edellyttää autokannan uusiutumisnopeuden selvää kasvua. Henkilöautojen pakokaasupäästöt ovat vähentyneet viime vuosina huomattavasti. Vuoden 2015 alusta ensirekisteröitävien autojen tulee täyttää Euro 6 -luokan normit, jotka vähentävät edelleen erityisesti typen oksidi -päästöjä. Uusi energiatehokas ja vähäpäästöinen ajoneuvotekniikka sekä vaihtoehtoiset polttoaineet yleistyvät hitaasti.

Suomalaiselle tärkeimpiä kriteereitä auton valinnassa ovat hinnan lisäksi vähäpäästöisyys ja kulutus. Suurin este vähäpäästöisen auton ostamiselle on korkea hinta.

Hiilidioksidipaastot

Yli 90 % auton koko elinkaaren hiilidioksidipäästöistä aiheutuu henkilöautojen käytöstä. Auton valmistus, kierrätys ja ylläpito ovat tähän nähden vähäisiä eriä. Paljon polttoainetta kuluttavan auton vaihtaminen energiatehokkaampaan on siis hiilidioksidipäästöjen kannalta edullista vaikka tarkasteluun otetaan mukaan myös uuden auton valmistuksesta aiheutuvat päästöt.